Ons werk

Wat komt er kijken bij de support en het technisch onderhoud van 300+ WordPress websites?

Support en onderhoud WordPress websites
17 jan 2018
Development Leestijd: 6 min.

Het leveren van support op, en het technisch onderhouden van de 300+ WordPress websites van onze klanten is een van onze belangrijkste dagtaken. Zo belangrijk dat er twee man fulltime mee bezig zijn. Dat zijn onze backend developer Bob en onze support manager Dave. De meeste van onze klanten kennen de namen en vooral de stemmen van deze twee stuurmannen.

Het takenpakket van de supportafdeling ziet er als volgt uit:

  • Ze beantwoorden de 25+ supporttickets die op een dag binnenkomen;
  • Ze zijn verantwoordelijk voor de livegang van nieuw gebouwde websites (een checklist van 85 punten);
  • Ze implementeren, testen en configureren third-party scripts zoals Google Analytics, Tag Manager, Mailchimp en HotJar;
  • Ze voeren de initiële analyses uit op WordPress websites die gebouwd zijn door andere partijen om te kijken of wij de hosting en het onderhoud kunnen aanbieden;
  • Ze geven de WordPress trainingen die wij standaard geven bij oplevering van een nieuw gebouwde website;
  • Ze beheren de developmentservers en rollen nieuwe developmentomgevingen uit;
  • Ze voeren gecontroleerd alle updates voor alle websites uit (core, plugins en themes);

Als je het zo leest is het eigenlijk een wonder dat er ‘slechts’ twee man met deze taken belast zijn. Dat kan omdat we de processen gestroomlijnd hebben en de verantwoordelijkheden hierin goed hebben vastgelegd.

Dit zijn de tools en afspraken die Bob en Dave helpen bij het support en het onderhoud van 300+ WordPress websites:

  • Beide hebben een vergevorderde kennis van WordPress development, maar als er daadwerkelijk code aangepast moet worden, plannen ze vaak voor de aanpassingen de developer(s) in die de betreffende website gebouwd hebben. (Developers weten waarom: het is een stuk efficiënter dan in andermans code rommelen.);
  • We gebruiken Teamleader om supporttickets te verwerken. Voorheen werd hier Zendesk voor gebruikt;
  • InfiniteWP geeft ons 24/7 inzicht in alle updates die klaarstaan op de 300+ websites;
  • Voor hele technische vraagstukken over serverconfiguraties hebben we directe lijnen met support en DevOps van onze hostingpartners;
  • Statuscake monitort de uptime van alle websites en pusht 24/7 notificaties naar onze telefoons als een site offline is. (Yep, een serverupdate levert al snel een paar honderd pushnotificaties op…).

Tijdwinst

Maar misschien wel de grootste tijdwinst die we op support hebben bewerkstelligd, ligt in de keuzes die we maken tijdens het bouwen van de websites die we later gaan onderhouden. WordPress is fantastische software als je het gebruikt waar het goed voor is: relatief snel, flexibele, responsive websites, webshops en platformen bouwen. Door duurzame code te schrijven, consequent versiebeheer te voeren in GIT, gebruik te maken van professionele plugins en de basisarchitectuur van de WordPress core te respecteren voorkomen we frustrerende probleemprojecten die ons en onze klanten onnodig tijd en energie kosten.

Natuurlijk kan er altijd een keer iets gebeuren met je website. Dan is het zaak aan ons om snel en adequaat te reageren. Ben je benieuwd hoe onze klanten onze service ervaren? Lees dan de onderstaande Google reviews eens door!

[googlereview]

Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 39 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk